måndag 5 januari 2009

2009

Bloggandet har legat nere lite under jul och nyår eftersom jag har varit ute och flängt och för att det är lite svårt att gräva fram nytt material när muséer, arkiv och annat är stängda och folk är bortresta. Nu tar jag dock nya tag, här är lite av målsättningarna för 2009:


  • Jag hoppas på att kunna göra några resor för att titta på de instrument jag skrivit om men ännu inte sett i verkligheten, då tänker jag kanske framför allt på dubbeldäckarna i Göteborg och Karlshamn.

  • Jag tänkte undersöka om det finns fler avbildningar av resonanssträngade fioler som är intressanta. Jag tror att det finns en del kyrkomålningar och liknande som jag skulle kunna spåra upp.

  • Funderar på att köpa mig en bättre kamera och lära mig hur man fotar instrument bra. Det är ganska svårt men vore nog nyttigt vid museibesök etc. Kanske är läge att besöka musikmuseet i Stockholm igen för att ta lite bättre bilder.

  • Jag planerar att bygga en websida om resonanssträngade fioler som kompletterar bloggen och ger lite bättre överblick. Kanske kan det bli en samlingspunkt för bilder på såväl historiska som nybyggda instrument.

  • Funderar även på att försöka skriva en artikel till någon folkmusiktidning. Spelmannen brukar publicera det man skickar och det kanske kan generera lite tips om instrument jag ej känner till.

  • Vore kul att samla mer information om andra typer av resonanssträngade fioler än dubbeldäckarna. Jag har haft lite svårt att hitta sådan info. Tips mottages tacksamt!
    Slutligen tänker jag såklart spela massor på min fiol! Bygget har tagit mycket tid senaste tiden och övandet har fått stryka på foten lite men nu är jag tillbaka i gamla gängor. Här är två av mina senast inlärda favoriter: Helfvetets trapper, Polonesse från Gästrikland.

Jag har säkert glömt massor av saker som är på gång och vi får väl se vad det blir

4 kommentarer:

Sabina Henriksson sa...

Lycka till med ditt grävande Jon!

Det är så intressant att ta del av allt du skriver och förmedlar.

Glada hälsningar/
Sabina, en lycklig spelman,

som hoppas på en "resonansträff" framöver, kanske är det fler som är intresserade?

Unknown sa...

Du skall absolut göra en webbsida med det du fått fram. En otrolig inspirationskälla för byggare! Jag tror att dubbeldäckarna har en framtid om informationen finns tillgänglig! Din idé att skriva i Spelmannen kan absolut göra att du får in nya tips om resonanssträngade fioler. Du gör ett fantastiskt jobb – jag kollar varje dag om du skrivit något nytt och spännande. Visst vore det kul att ha en ”resonans-träff”! Det vore kul att få provspela Sabinas "Ängelfela"! Kanske i Ransäter?
Hälsningar
Per-Olof Moll

Unknown sa...

Artikel om "Änglafelan" i Karlskoga Tidning:

http://www.nwt.se/karlskoga/article449947.ece

Wasen sa...

Hej Jon
Kul att du kämpar på med resonansfiolerna. Jag kör ju med mina Jaguarer som du vet Mk 1, 2 resonans plus Mk2:an med fyra. Nu planerar jag en Mk 10:a med sex strängar efter en modell jag sett på musikmuseet i Paris och det blir en dubbeldäckare. Mitt försök med stämskruvar istället för stift vid stränghållaren har fungerat ganska bra. Men vad jag skulle veta är varför det så lätt blir en "metallisk ton" om man har en av resonanserna stämd i A.