fredag 28 maj 2010

Mohte + Bulan = sant?

När det nu dykt upp en ombyggd dubbeldäckare är det så klart intressant att ställa sig frågan var originalhalsen finns. Det finns ju en känd dubbelplanshals ("Bulan" i Växjö) och det första man kan fråga sig är om den på något sätt hör ihop med denna Mohtefiol. Spontant skulle jag säga nej. Om man jämför dessa två foton ser färgen i lacken väldigt annorlunda ut och även om det delvis kan bero på olika ljusförhållanden vid fotograferingen så kommer jag ihåg Växjöhalsen som ganska mörk medan Mohtefiolen ser gulbrun ut.


Ett annat alternativ är så klart den andra Mohtefiolen som finns på Musikmuseet i Stockholm. Den har jag inte sett så jag kan inte dra några slutsatser om det. Måste åka dit och kolla när jag kommer tillbaka till Sverige.

En tredje fråga som jag funderat på är värde. Jag är inte så bra på fiolvärdering och vet inte vad en Mohte från 1736 kan vara värd. Det vore också intressant att veta om värdet skulle gå upp eller ner om man halsade om fiolen och återställde den till en dubbeldäckare. Det skulle kunna ske genom att man hittade originalhalsen eller gjorde en rekonstruktion. Antagligen sjunker marknadsvärdet för att fler personer vill ha en vanlig fiol än en resonanssträngad. Eller har jag fel?

Inga kommentarer: