tisdag 26 oktober 2010

Skruvar igen

Det går lite trögt med byggandet. Stränghållaren är nästan klar, jag började med den för jag tänkte att när det är lackat och klart vill man snarast möjligt kunna stränga upp och provspela. Halsen har jag dock inte påbörjat alls utan den är fortfarande i ritningsstadiet. Funderade ju lite på skruvar för ett tag sedan och nu har jag införskaffat några testskruvar. Eftersom jag gör ritningen skalenligt i datorn kan man testa att alla skruvar och strängar får plats redan där.
Till vänster ser ni skruvar i "vuxenstorlek". Blå/grön visar respektive sida och genom att vrida på skruvarna ser man att det är omöjligt att ha standardskruvar med en bredd på 22 mm. Till vänster har jag bytt resonanssträngsskruvarna till storlek 1/4 (18mm) och spelsträngsskruvarna till halvfiolsskruvar (20 mm). Då fungerar det nästan. Om jag bara ändrar lite i formen på skruvlådans baksida kan jag flytta skruvarna i nedervåningen någon millimeter så att det kommer att fungera. Det är planen just nu. Snart är det dags att bestämma sig så att jag kan komma igång med byggandet på allvar!

9 kommentarer:

Unknown sa...

Hej Jon
Jag tänker använda 1/2-3/4 stämskruvar med utväxling på mitt
nya instrument. De kommer ut på marknaden i slutet av november.
//Eva

Jon Magnusson sa...

Det låter intressant. Har du någon länk?

Unknown sa...

Här är länken:
http://www.wittner-gmbh.de/aktuelles-presse/aktuelles-presse2-e.html
//Eva

Jon Magnusson sa...

Det ser ju onekligen intressant ut. Vad ligger priset på? Ganska dyrt antar jag men det kanske det är värt. En annan fråga är om man måste ha veven för att på ett effektivt sätt kunna skruva och om en vev i sådana fall passar

SalveH sa...

Det eksisterer allerede skruer med utveksling. De markedsføres av Knilling .
(Se link til venstre på den sida.)

Har nettopp prøvd dem sjøl, og er veldig fornøyd!

Kjøpte dem her:
http://elderly.com/accessories/items/PVP2.htm

Kan også kjøpes her:
http://www.wwbw.com/Perfection-Planetary-Violin-Pegs-470992-i1438129.wwbw,

men jeg har ikke funnet noen som selger dem i Europa.

Jeg ser fram til å prøve skruene fra Wittner, når de kommer. De har større utveksling, og skal ikke skrues fast med gjenger slik som de fra Knilling. De skal bare trykkes inn i hullet som en vanlig skrue.

Herr og Fru Kompost sa...

Svært interessant! Hadde ingen aning om at slikt eksisterte. Dette må jo være veldig aktuelt på understrengene på hardingfela. Hadde nesten gitt opp å bruke dem :)

Jon Magnusson sa...

Ja visst är det intressant. Jag har en känsla av att experimentlustan är lite större i Sverige än i Norge när det gäller sånt här men om jag spelade hardingfela skulle jag försöka fixa finstämmare direkt.

Anders Norudde sa...

En riktig hardingfelespelman använder inte finstämmare till resonanssträngarna! ;-)
Det gäller att ha smorda skruvar och stämtekniken lär man sig efterhand.
Fast skruvar med utväxling kommer väl att förslappa en månghundraårig tradition av att stämma resonanssträngar?
"-Det var bättre förr!" ;-)

Jon Magnusson sa...

Anders - Det funkar säkert med välsmorda skruvar och träning men faktum är att det alltid tar lång tid innan en hardingspelman kommer igång och väntan är ju som bekant inget som folk i dagens samhälle klarar av att hantera :-)