tisdag 7 december 2010

Mer fiolfotografering

Har testat lite mer för att hitta en bra fotograferingsuppställning och det är inte lätt. Tänkte att jag skulle konstruera någon form av ljuslåda efter lite tips på internet. Jag vill ju ha något som är enkelt att bygga, transportera och förvara. Hittade ett soffbord i källaren av ungefär rätt storlek och skaffade några blanka vita kartongskivor att ha som underlag och bakgrund. Finns även lite material till sidor. Egentligen kanske man borde ha ett tak för ökad reflektion men det har jag inte nu utan fick nöja mig med det vita lägenhetstaket. Jag körde med två skrivbordslampor som jag tyckte borde vara bra men det fungerar inte så bra. Tror att lampor som man använder som direktbelysning måste vara väldigt stora för att inte ge skuggor och då vill det nog till att köpa någon form av speciallampor.
Testade också med speglar som sidoväggar för jag tänkte att man skulle kunna få massor av studsande ljus som lyste upp överallt men det fungerade inte heller så bra. Visst lättade de upp lite men ljuset blev inte så jämnt som jag önskade.
Det som fungerade bäst var att använda blixt (har en ställbar blixt som monteras på kameran). Blixten kan man sedan rikta upp i taket, mot objektet eller mot en skärm av kartong eller liknande. Dessutom kan man låta blixtljuset gå igenom något material som t.ex. ett papper som hålls framför blixten.
Den bästa idé jag har nu är att fortsätta prova med olika blixt och kamerainställningar med den vita bakgrunden och kartongbotten men skippa fasta ljuskällor direkt riktade mot instrumentet. Det kanske går att hitta ett bra sätt att reflektera blixten ner på fiolen. Någon som har några andra idéer?

Inga kommentarer: