onsdag 9 mars 2011

Hållfasthet

Jag har dragit mig lite för att börja med halsen. Mest för att jag velar mellan löstagbar greppbräda och limmad greppbräda. Eva i Urshult hade ju problem med att halsen gav vika för strängdraget. Hon hade standardmensur vilket leder till större dragkraft från strängen än på min fiol som inte har det. Jag har dock märkt tendenser till att halsen drar lite uppåt och det är ju lite bekymrande. Förvisso har jag högre halsvinkel än vad jag tänkte ha på nästa fiol men det vore ändå schysst att få lite mer exakt info om hur halsen måste dimensioneras för att hålla. Vad jag vill beräkna är alltså en tabell över L i figuren nedan jämfört med en standardfiol med fasta mått på L0 och L1. Då kan jag jämföra detta med tabellen för strängdrag
Jag har en kompis som läser hållfasthetslära just nu och jag hoppas att han läser detta och kan hjälpa mig...

Inga kommentarer: