söndag 6 januari 2013

Nyårskrönika

Jag brukar ju skriva en liten nyårskrönika varje år och sammanfatta det gångna året och blicka framåt. Denna gång är det bara 14 inlägg att sammanfatta vilket så klart är under all kritik. Man kan tänka sig att det inte hänt så mycket då men det har faktiskt dykt upp 2 nya dubbeldäckare.

Dessutom tror jag mig ha identifierat byggaren av Edvin Karlssons fiol (nämligen Hans Severin Nyberg) så helt still har det inte stått på forskningsfronten föregående år. Det finns kanske några stenar att vända på men det är ofta arbetsamma projekt med ovissa resultat och därför lite hög tröskel att ta tag i när man jobbar heltid. Vore kul att tränga djupare i kopplingen mellan Tielke och Ängelholmsbyggarna. Min nuvarande hypotes är att några av landets bästa instrumentmakare som bodde i Ängelholmstrakten på nåt sätt fått inspiration av Tielke eller nån annan på kontinenten och att dubbeldäckarbygget därifrån spritt sig till amatörbyggare i andra delar av sydsverige. Vore kul att gräva mer om situationen i Danmark, jag skulle inte vara helt förvånad om det fanns en dubbeldäckare där.

I övrigt är årets mål att bli klar med mitt bygge och det borde inte vara orimligt. Den svåraste biten nu är att fräsa greppbrädan. Behöver den för att slutpassa in halsen. Därefter är det mest finputs, lack och uppställning kvar.

Inga kommentarer: