tisdag 10 augusti 2010

Historiska halsvinklar

Jag har gått igenom min bildsamling för att se om jag kunde hitta några foton på de gamla dubbeldäckarna där jag kunde mäta/räkna ut halsvinklar. Som vanligt när jag intresserar mig för en detalj upptäckte jag att jag nästan saknar foton som visar detta helt och jag blir alltid lika arg på mig själv för att jag inte tänkte på detta när jag plåtade. Finns några profilbilder (till råga på allt så är det inte jag som tagit dem) men då saknas det istället pålitliga mått. Har jag minst ett mått och en bra profilbild hade jag kunnat räkna ut de andra måtten i datorn. Nu går tyvärr inte det.
"Karlshamnsfiolen" har en hals som höjer sig extremt mycket över locket. Dessutom ser översadeln ut att ligga mellan en halv och en centimeter över sargens övre kant. Om man drar en linje i förlängningen av greppbrädan ser det dock ut som att stallet blir väldigt högt så instrumentet ser inte ut att ha en onormalt liten strängvinkel.

"Hjelmen" liknar i "Karlshamnsfiolen" i detta. Halsen ligger högt över locket men vinkeln ser ändå inte så låg ut.
Det sista instrumentet som jag har en användbar bild på är "Tuppen". Här ligger halsens ovansida närmare locket och det känns som att stallet är lägre.
Överlag ger dessa bilder inte så mycket vägledning. Jag får helt enkelt analysera ritningar och foton på "Bulan" och se vad jag egentligen förändrade när jag passade in halsen vid mitt förra bygge. Jag hade gjort originalvinkeln men förändrade detta under byggets gång av någon anledning. Ska försöka rekapitulera vad som egentligen skedde.

2 kommentarer:

spelman sa...

Karshamnsfiolen ser ju fin ut men det ser väldigt konstigt ut om man tänker sig ett stall som matchar den

Jon Magnusson sa...

Ja det ser väldigt konstigt ut. Har inte för mig att jag reagerade så mycket på det när jag kollade på instrumentet i verkligheten men när man ser bilderna ser det ju onekligen skumt ut. Det kan väl inte gärna vara en synvilla?