fredag 3 september 2010

Stämskruvar

På den fiol som jag har byggt fick jag fila ner huvudet på stämskruvarna för att få plats. Dessutom filade jag ner skruvarna även vid hålet i vilket strängen dras, detta för att minska utväxlingen. På nästa fiol funderar jag på att använda mindre stämskruvar för det borde lösa båda dessa problem. Är det någon som har erfarenhet av skruvar till barnfioler? Hur små skruvar kan man använda (Det finns ju 3/4, 1/2, 1/4, 1/8 & 1/16 att välja på)? Bör man ha normalstora spelsträngsskruvar och mindre resonanssträngsskruvar eller går det med små rakt igenom? Vad är det för dimensioner på hål och själva skruven? Vilken konicitet ska det vara? Behöver man en speciell brotsch och pennvässare för varje enskild storlek (i denna verktygskatalog finns det bara två storlekar att välja på)?

9 kommentarer:

Kalle sa...

Jag har 1/2fiolskruvar från "Dick"

Kalle sa...

1:25-1:30 ,en flackare vinkel desto lättare fastnar ju skruven på sommaren, och då den slits så åker den ju längre in och det är ju inte så snyggt då dom sticker ut.

Jon Magnusson sa...

Vad är det för dimensionerna på skruvhuvudena? Vilken bredd är det? Hur lång är skruven?

SalveH sa...

Det er vanleg å bruke 1/2 størrelse for hardingfeler.

Kalle sa...

Skruven är 63mm lång totalt och den konade delen är 41mm lång , vredet är Diam, 20mm och grövsta delen resp. är Diam,9mm/7,6 ,Dick`s art,nr tror jag är 280353

Jon Magnusson sa...

Kanon, tack Kalle! Ska räkna lite på hur dessa passar i skruvlådan eller om jag ev. behöver kontruera om den lite.

Anders Norudde sa...

Robert Eriksson använde stämskruvar med utväxling på sin senaste viola d amore. Verkar fungera väldigt bra till resonanssträngar!

Jon Magnusson sa...

Kalle: Standardskruvarna (åtminstone de jag använde) är 22mm som största bredd så det är inte enorm skillnad. När jag räknar på det ser det dock ut som att det räcker att öka höjden på skruvlådan med ett par tre millimeter för att få plats att vrida alla skruvar så det ser ju bra ut.

Anders: Har fått flera tips om skruvarna med utväxling. Vore rätt schysst men tyvärr tycker jag att de är lite dyra. Särskilt om man ska ha 12 skruvar

Anders Norudde sa...

Använd du små skruvar, typ 1/4 till resonanssträngarna och större typ 4/4 eller 3/4 till spelsträngarna. Då kan du moderera skruvlådan därefter.