måndag 24 januari 2011

Fiol med lejonhuvud på tradera



Fick ett tips om en auktion på tradera där en till synes gammal fiol med ett lejonhuvud är till salu. Vad det verkar så har inte försäljningen gått igenom eftersom reservationspriset inte uppnåtts. Jag har kontaktat säljaren för att höra om det eventuellt finns detaljer om byggare, årtal och ort. Då kanske det kan vara ett intressant objekt eftersom designen av huvudet (eller åtminstone mönstret på baksidan) är lite lik några av dubbeldäckarna (främst bulan). 

5 kommentarer:

Anders Norudde sa...

Verkar vara en tidig klingentalfabriks fiol, typ 1820-tal. Lejonhuvud som denna finns på flertalet fabriksfioler. Greppbrädan verkar vara av ljust trä och barockmodell. Renoverade en liknande med snäcka för något år sedan.
Jag kan säkert ha fel när man inte kan se den på riktigt.
Det märkliga är att en likadan eller samma fiol var ute på tradera för något år sedan. Säljaren nu påstod att det inte var denna. Undrar jag...
Samma mönster på greppbrädan.

Jon Magnusson sa...

Ok, intressanta uppgifter. Lejonhuvudet skiljer sig ju lite från de svenska resonanssträngsfiolerna men jag tyckte att baksidans dekorationer var ganska likt "Bulan" men det kanske inte behöver ha med varandra att göra. Det är ju bara spår som är inskurna med skölp, kanske inte så svårt att komma på

Dennis sa...

Om jag inte ser fel ut så verkar greppbrädan väldigt ojämn. Kanske en väldigt flitigt spelad fiol?

Jon Magnusson sa...

Om det nu är en fabriksfiol så har den säkert billigare material som greppbräda och då blir den snabbt sliten

Madde sa...

Det är ju min fiol!! Köpte den på Tradera för tjaa, 8 år sedan, för ungefär 10k vilket kanske var mitt bästa kap. Går inte att se någon fabrikör på insidan, och den är i väldigt slitet skick med maskhål på halsen. Prickarna på greppbrädan är inte jämna, men ser ännu snedare ut för att greppbrädan verkar ha blivit ommålad.