tisdag 18 januari 2011

Urdafelan

Vindsnabbe Eva i Urshult har färdigställt en ny resonerare. Intressant är att hon har använt sig av utväxlade stämskruvar och hon meddelar att resultatet är perfekt vilket jag tycker låter lovande. Spana också in de snygga dekorationerna på greppbräda och stränghållare. Liknar lite några gambor av Rönnegren och Mohte. Hur har du gjort Eva? Är intarsian genomgående eller är det ebenholz under? Är den framtagen och inlagd bit för bit eller har du hittat på något smart sätt att sätta ihop hela raden och såga?

8 kommentarer:

Eva sa...

Hej!
Många lister av vitbok o teak limmades därefter sågades "listpaketet" diagonalt i lämplig vinkel. Avsats frästes på greppbrädan och 2,5 mm av ebenholz sparades mot halsen. Sen limmades listerna på plats.
Däremot gjorde jag inte så på stränghållaren. Där böjde jag försiktigt på listerna och limmade dem kant i kant.
Sen skickade jag ut jaktlaget att skjuta en älg, dock inte i benet.
//Eva

Jon Magnusson sa...

Det var det jag anade. Hur preparerar du älgbenet? Är älgben alltid vitt och bra att jobba med?

Eva sa...

Hej!
Älgbenet kokas ur, rengörs och bleks i väteperoxid (17,5%). Det får ligga över natten. Då blir det vitt och fint.
Därefter sköljer jag noga med vatten.
Ben är ju hårt material men ändå ganska lätt att bearbeta.
//Eva

Jon Magnusson sa...

Fungerar det att bleka horn i väteperoxid? Har alltid problem att hitta vitt horn. Nu när jag lägger in intarsia har jag köpt färdiga benplattor vilket är smidigt men lite dyrt

Eva sa...

Hej
Det har jag aldrig prövat men det går säkert. Om väteperoxiden inte är så koncentrerad låt då hornet ligga i lite längre ex över natten.
Testa själv eller kan du ju fråga någon jägare som bleker sina trofeér.
Lycka till!
//Eva

Dennis sa...

Riktigt snygg fiol, och femsträngad!

Jon Magnusson sa...

Ska nog testa med väteperoxid. Har mycket horn som inte riktigt har rätt färg. Vore ju synd att kasta

spelman sa...

riktigt fint