tisdag 31 maj 2011

Ny fiol med 6 resonanssträngar


I riksinventeringen hittade jag två instrument med 6 resonanssträngar som ska finnas på Gotland. Det ena finns i Bungemuseets samlingar och det andra är i privat ägo. Jag har kontaktat museet och de ska leta efter instrumentet. Idag fick jag också tag i ägaren till det andra instrumentet. Det rör sig om en fiol som en gång haft 6 resonanssträngar men nu har bytt hals. Jag har ju länge misstänkt att det finns många sådana instrument och ägaren hade inte upptäckt resonanssträngsstiften före jag påtalade det så min hypotes och mina förhoppningar om att hitta fler instrument stärktes. Tyvärr gick det inte att se någon etikett i fiolen men förhoppningsvis kan jag undersöka instrumentet närmare och kanske dra några slutsatser. Vore kul att se om den har anknytning till Gotland eller om den bara hamnat där

Inga kommentarer: