lördag 3 december 2011

Ny gotländsk fiol med 6 resonanssträngar

Som jag nämnde i våras hittade jag två gotländska fioler med 6 resonanssträngar i riksinventeringen. Nu har jag fått kontakt med Bungemuseet som är innehavare av den andra fiolen (inventarienr 1508 i museets katalog). Fiolen skrevs in i katalogen 1932 av en Teodor Erlandsson och han skriver så här:

Fiol köpt av bonden Niklas Stenström Stensta i Bunge. Hans fader Anton Stenström död någon gång på 1880-talet, nämnes som en dugande och klok man, om ... och byggde hus och satte sitt hemman i gott stånd. Han var också en god fiolspelare, som hade 2 fioler, klarinetter, flöjter och allehanda instrument. Denna fiol som hade 6 understrängar, använde han på bröllop och dylikt, medan han på vanliga danser begagnade en annan fiol med ett starkare och mera skrällande ljud, om var den publiken mest är ...

Det står tyvärr ingenting om byggare men det verkar inte helt otroligt att det finns en gotlänning som byggt minst två stycken 2+6-strängare. Intressant att spana in det som verkar vara ett resonanssträngsstall på locket. Halsen bör väl ha blivit bytt men det är lite svårt att se på dessa bilder. Det är bara att skriva upp Gotland på listan över destinationer att åka till i forskningssyfte. Kanske i sommar, jag har skaffat mig en segelbåt...





Inga kommentarer: