tisdag 14 oktober 2008

Efter Linköpingsfestivalen

Tillbaka i vardagen efter Linköpingsfestivalen som väl får anses som lyckad. Massor av folk, många bra grupper och god stämning. Sonus vann studentspelmanslags-VM och Snaustrinda från Trondheim fick juryns hederspris. I övrigt var det nog den norska dansföreställningen med Frikar dance company som jag kommer att komma ihåg längst. Föreställningen låter sig inte beskrivas så lätt i text men imponerande hallingdans i kostym kan man sammanfatta det som. Om ni har chansen att se detta så gör det! T.ex. kan man åka till Uppsalastämman den 25:e oktober. Här kommer ett videoklipp från ett norskt tv-program som de var med i.

Jag strängade upp min fiol lite bättre igår och justerade översadeln och stallet. Låter faktiskt helt ok och den var hyfsat lättspelad. Lite svårt att få ton ibland men det beror förhoppningsvis på att strängarna jag monterade inköptes när jag gick på högstadiet och har använts i ett par år. Återstår att montera dit resonanssträngarna vilket kan bli lite pyssel eftersom jag måste justera stallet, modifiera stränghållaren och slutforma greppbrädan.

Inga kommentarer: