torsdag 2 oktober 2008

Edvin Karlsson


Edvin Karlsson var en spelman från Berg i Småland. I sin ägo hade han en åttaundersträngad fiol av samma modell som de andra som beskrivits på denna blogg. Edvin spelades in av Magnus Gustafsson på 70-talet och han hälsades på av fler spelmän. Magnus var på besök två gånger. Första gången satt resonanssträngarna på plats men de var väl inte riktigt stämda och Edvin hade enligt Magnus inte direkt en spelstil som var utpräglat anpassad för en understrängad fiol. Vid andra besöket hade han till och med tagit bort resonanssträngarna och spelade instrumentet som en vanlig fiol (vilket man kan se på bilden ovan, Edvin har bara 4 skruvar i skruvlådan och hela undre raden är tom). Han ska dock ha nämnt att i sin ungdom använde han resonanssträngarna flitigt. Vad han fått fiolen ifrån är oklart, åtminstone så vet inte jag det.
Byggare och byggort är också okända men bilder antyder att den är lite lik "Bulan" eller Mohtes gamba. Den sistnämnda har dessutom samma intarsia i kanten. Tyvärr såldes fiolen vid Edvins bortgång till en okänd köpare. Kanske dyker fiolen upp någon gång i framtiden eller så kanske det går att spåra upp den. Vet du något mer så mottages tips tacksamt. Magnus har lovat att skicka upp intervjuer och inspelningar med Edvin så snart de är tillgängliga och då kan jag så klart skriva mer i detta ämne.

6 kommentarer:

Anders Norudde sa...

Hej!
Vad är utpräglat anpassat spelsätt till understrängad fiol?? Undrar bara vem och vad som bestämmer detta? Har inte hört Edvin spelsätt, men måste man tex spela "flersträngspel" på understrängad fiol?
Kan tänka mig andra spelideal, bara resonanssträngarna är stämda så ljuder de efter eget sätt.
Har man spelat hardingfela i 10 år har man stämt i 20 år.......

Jon Magnusson sa...

Jag har ju inte hört inspelningarna heller men att han hade plockat bort resonanssträngarna vid andra tillfället kan ju indikera att han inte tyckte att de var så viktiga. I och för sig kan man ju tänka sig att det berodde på åldern och att han inte orkade stämma dem i slutet av sitt liv. Men det ska som sagt bli spännande att höra.

Anders Norudde sa...

Ok. Vill bara skriva att Du gör ett fantastiskt bra jobb, Jon! Fin blogg!

Anonym sa...

Detta var mycket intressant! Trodde inte att det fanns inspelningar med den här typen av fioler med traditionsbärare i modern tid! Angående spelsätt så tycker jag att min violino d'amore gör sig bäst i enkelsträngsspel då man verkligen hör klangen från underssträngarna! Fantastiskt jobb du gör! Har du kollat upp var Hjelm-fiolen finns idag?
Hälsningar
Moll

Jon Magnusson sa...

Ska bli intressant att prova enkelsträng kontra dubbelsträng men det är mycket möjligt att det tillför mer om man inte spelar med borduner. Vad är er erfarenhet av omstämningar. Pelle Björnlert spelar mest AEAE men då har man ju redan mycket resonans så det kanske blir lite kaka på kaka med resonanssträngar. Tillför kanske mer om man har GDAE-stämning.

Jon Magnusson sa...

Appropå Hjelms fiol så har jag inte fått tag på den men det är på gång hoppas jag...