torsdag 20 november 2008

Ännu en dubbelplansfiol


Pelle Björnlert är den nutida spelman som antagligen har spelat mest på dubbeldäckare och hans fiol är en kopia av ett instrument som finns på Göteborgs Stadsmuseum. Det är så klart intressant att ha koll på var detta instrument finns och nu har jag äntligen fått svar från museet. Informationen är än så länge knapphändig och jag har ingen bild. Fiolen ska enligt uppgift från en databas vara signerad Ö, 1708 och ha förvärvats till museet 1899 från någon vid namn Pinchus Mally. Jag har ingen aning om vem detta är men det kan man säkert gräva i. Enligt Pelle är fiolen byggd i Skåne men jag kommer tyvärr inte ihåg exakt vilken ort han sade. Jag jobbar väl vidare med att ta fram fler uppgifter och bilder men nu får ni hålla tillgodo med några bilder jag tagit av Pelles kopia.

Inga kommentarer: