torsdag 28 augusti 2008

Skruvlåda

En intressant egenhet som finns tydligt på tre av de dubbeldäckare som jag sett i verkligheten är ett avsmalnande vid skruvlådans nedre del (vid översadeln alltså). Denna är ganska extrem på framför allt "Bulan" (som finns på Smålands Museum):



Den förekommer även på "Elvis" (av Hans Severin Nyberg):

Denna bild på "Tuppen" indikerar att syftet med denna detalj är att ge plats för strängarna. Kanske var det syftet?



Men om man tittar på en nutida rekonstruktion som t.ex. den Pelle Björnlert spelar på så ser man att det inte verkar vara något problem att få plats med strängarna även utan avsmalnande skruvlådskant. Jag antar att en sådan skruvlådskant inverkar negativt på hållfastheten för skruvlådan. Om syftet var att få plats med strängarna, varför lyckades man inte lösa detta på annat sätt? Om syftet var ett annat, vilket var det? Maila gärna dina idéer!


Inga kommentarer: