fredag 29 augusti 2008

Trägen vinner

I juni fick jag ett tips av Magnus Gustafsson att det finns en fiol med åtta understrängar på Karlshamns museum. Magnus hade kollat på denna på 80-talet. När jag ringde museet dementerade de att de hade någon sådan fiol. Magnus var aningen osäker på om fiolen verkligen fanns i Karlshamn eller om den möjligen kunde finnas i Karlskrona. De senare hittade dock inte heller någon fiol. Efter samtal med lite folk i Blekinge så fick jag det bekräftat att det verkligen funnits ett instrument i Karlshamn och nu är det hittat! Fiolen har lejonhuvud och på etiketten ska det stå Petter Jönsson - Färmanstorp, Nättraby - 1846. Nättraby är en plats i Blekinge som jag mest förknippar med en klassisk engelska (Folkwiki.se är ett annat webprojekt som jag är med och driver). Här har vi alltså ett instrument som både finns och är byggt i Blekinge. Det avviker alltså lite från byggarklustret i nordvästra Skåne och instrumentet är dessutom cirka 100 år yngre än de övriga dubbeldäckare som har kända byggdatum. Bilder ska jag få i nästa vecka och jag återkommer givetvis i ämnet.

Inga kommentarer: