onsdag 17 september 2008

Amors fiol

En bloggläsare hörde av sig då hon förundrats över varför många viola d'amore är krönta med kvinnohuvuden försedda med ögonbindel. Vad betyder det egentligen? Jag skummade igenom den litteratur jag samlat ihop för att försöka finna någon ledtråd. Flera böcker jag har är på tyska och det är därför lite svårt att skumma, och noggrann genomläsning tar vansinnigt lång tid. Jag hittade i alla fall en ledtråd i Eva Küllmers, Mitschwingende Saiten : Musikinstrumente mit Resonanzsaiten. Där stod det under ett instrument med ögonbindelförsett huvud, wirbelkasten mit Amorkopf, alltså skruvlåda med Amorhuvud och i sådana fall skulle det inte vara kvinnohuvuden det rör sig om. Kollar man på svenska wikipedia står det att den romerske guden Amor (även kallad Cupido) enligt en legend förälskat sig i kungadottern Psyche men förbjudit henne att se hans ansikte. På engelska wikipedia står det att Amor/Cupido is sometimes is blindfolded symbolizing the figure of speech "love is blind". Här finns alltså två lite olika ledtrådar till varför viola d'amore-huvudena ibland har ögonbindel.


Efter att ha hittat detta läste jag lite mer och fann följande text: Curt Sachs vermutet, daß der Name wahrscheinlich nicht mit der Liebe in Verbindung stehe. Es sei besser, die Viola d'amore wegen ihres Cupidokopfes als Amor's fiddle zu interpretieren und sich nicht auf das Gefül zu beziehen, das der kleine Gott symbolisiert. Om jag fattar tyskan rätt förmodar alltså Curt Sachs att namnet viola d'amore antagligen inte har att göra med kärlek utan att instrumentets namn på grund av sitt Cupidohuvud bör tolkas som Amors fiol. Eller som Google translate så enkelt förklarar :-):

Curt Sachs antas att namnet troligen inte förälskad i anslutningen. Det är bättre att de viola d'amore för deras Cupidokopfes som Amor sin fiol att tolka och inte omfattar den Gefül att hänvisa till de små symboliserar Gud.

Hur som helst visade sig denna lilla detalj dölja mer mysterier än väntat. Frågan jag ställer mig är: om det nu är Amors fiol, var finns ursprunget till en sådan. Finns det månne någonting i den romerska mytologin som kan ge ledtrådar om viola d'amorens ursprung?

4 kommentarer:

Anders Norudde sa...

Min fiolbyggarlärare Carlo Bergman, utbildad i Cremona, sa att bindeln betydde att kärleken är blind. Även påstod han att ...d`Amore kom sig ifrån "Morernas Fiol". Ja vad kan vara sant!?

Per H sa...

Min egen tolkning är att det är en avbild av Sankta Cecilia som är både kyrkomusikens och de blindas skyddshelgon. Kolla länken.
http://en.wikipedia.org/wiki/Saint_Cecilia

Jon Magnusson sa...

Det kan nog bli mycket symbolik om man börjar gräva ner sig i det, rena rama Da Vinci-koden. Vad har kyrkomusik och de blinda med Viola d'amore att göra då?

Sabina Henriksson sa...

Detta var intressant information.
Då skulle alltså ängeln med bindeln kunna vara Amor! Ska också kolla upp Pers tips om Sankta Cecilia. Tack Jon för din härliga sida, forsätt att gräva efter kunskap, det är så spännande att ta del av allt du skriver om och också visar i fina foton!