torsdag 11 september 2008

Sökes: Tandläkare

"Bulan" som jag baserat min fiol på är utrustat med synnerligen elaka tänder. När jag kollade på instrumentet på Smålands Museum spanade jag tyvärr inte så noga efter hur tänderna var gjorda. Eftersom de ser ut att vara gjorda i samma material som resten av huvudet är det inte omöjligt att de är skurna ur samma stycke som halsen. Detta verkar i och för sig extremt svårt men det är ju ingen anledning att utesluta möjligheten. Jag har hur som helst inte gjort på det sättet utan tänkte istället försöka sätta i tänder i efterhand. Detta är dock inte heller någon barnlek. Att bara limma dit tänder kant mot kant kommer inte att hålla eftersom limytan blir så liten. Helst skulle man borra ner hål i vilka tänderna kunde monteras men det verkar nästintill omöjligt att komma åt att borra sådana hål. Ett annat alternativ som jag funderar på är att fästa ett tunt stålstift eller en nål eller liknande i mitten av tanden. Därefter kan tanden tryckas in i träet på huvudet samtidigt som tanden limmas fast. Kan det fungera? Är det någon som har något annat förslag?

1 kommentar:

Per H sa...

Din idé med stift kommer att funka skitbra. Limma med superlim så håller det bra.