fredag 23 maj 2008

Fler böcker


Igår gjorde jag ett nytt besök på Statens musikbibliotek för att leta upp fler böcker som de källor jag redan hittat av refererar till. Resultatet var både positivt och negativt. Fick bland annat tag i Daniel Fryklunds artikel från 1921 om viola d'amoren. Fryklund ägnar ungefär en sida åt de svenska fiolerna med resonanssträngar och han nämner ett antal instrument och var de finns. Problemet är att artikeln är gammal och att saker kan ha förändrats sedan dess. Fryklund refererar till en fiol av en Hans Severin Nyberg som skall finnas på Nordiska museet. För två år sedan fick jag en artikel skriven av en Lars Söderström i samband med att jag besökte Magnus Gustafsson på Smålands musikarkiv. Det är lite oklart var artikeln var publicerad men efter att ha läst Fryklunds artikel är det klart att Söderström baserat mycket av sin text på denna. Söderström skriver också att nämnda fiol av Hans Severin Nyberg flyttats från Nordiska muséet till musikmuséet.


I Eva Küllmers bok finns en bild (se ovan till höger) på en svensk fiol med åtta resonanssträngar, ett instrument som jag inte kände igen sedan tidigare. Som källa används ett kapitel av Reidar Sevåg (som jag refererade till här) i en bok om fioler i Europa. Fick tag på denna bok och tänkte kolla varifrån fiolen kom men tyvärr fanns ingen källa. En besvikelse helt klart. Får kopiera bilden och försöka jämföra med fioler jag hittar.

Inga kommentarer: