måndag 12 maj 2008

Min fiol


Vi börjar väl med min fiol. Började bygga 2003, dvs väldigt länge sedan. Först var planen att bygga en eller ett par vanliga fioler för att sedan kanske göra något med resonanssträngar. Då fiolbygget tog mycket längre tid än väntat började jag under förra året undersöka möjligheten att rekonstruera den sydsvenska modellen med åtta resonanssträngar. Jag fick tag i en hyfsad ritning och gjorde sedan om denna med hjälp av ett foto som jag tagit på den hals som finns på Smålands museum i Växjö. Så här ser fiolen ut idag. Återstår ungefär lackering och uppställning

För övrigt har jag beställt två böcker från Statens musikbibliotek

  • Mitschwingende Saiten : Musikinstrumente mit Resonanzsaiten av Eva Küllmer
  • Beiträge zur Geschichte und Literatur der Viola d’amore av Werner Eginhard Köhler

Blir spännande att se om det finns någon relevant info i utländsk litteratur. Är modellen hittat även i utlandet eller är den en lokal företeelse? Om inte annat kanske jag kan få veta lite mer om fiolmodellens kusin, Viola d’amoren, förutsatt att jag fattar något av tyskan dock :-)

2 kommentarer:

Per H sa...

Hej Jon. Det ser ut som om det kommer att bli riktigt bra det där. Dela gärna med dig av erfarenheterna. Jag byggde ungefär tjugo viola d'Amore modeller under 80-talet och har börjat lite för mig själv igen. Kolla http://www.hardestam.se/violin
och Per-Olof Molls dubbedäckare på bilderna:
http://profile.myspace.com/index.cfm?fuseaction=user.viewprofile&friendID=182987561

Jon Magnusson sa...

Jo jag hoppas att det ska låta någonting i alla fall. Jag har sett någon av dina viola d'amore och vet att de var mycket poppis och väldigt välbyggda. Kul att du återupptagit fiolbygget!