lördag 14 juni 2008

"Elvis"

Var på besök i Musikmuseets arkiv igår. Ett fantastiskt ställe och en riktig guldgruva som man säkerligen skulle kunna spendera veckor i. Fick för första gången se en åttaundersträngad fiol byggd av Hans Severin Nyberg uti Örkelljunga 1760. Denna fiol tillhör formellt Nordiska museet men den tas om hand av Musikmuseet. Dessutom fick jag se de fioler som jag kallar "Munken" och "Tuppen" som jag skrev om här. Hans Severin Nyberg var en fiolmakare i Örkelljunga som finns omnämnd i en del litteratur om svenska fiolbyggare. Nu har jag tyvärr glömt detaljerna av honom men jag har för mig att han försörjde sig helt på instrumentbygge och hans resonanssträngade fiol var väl helt ok hantverksmässigt. Till de italienska mästarnas fioler är det väl en bra bit men kvalitén var bättre än på "Tuppens" kropp. Hans Severin Nybergs fiol har inte ett lejonhuvud utan ett människohuvud men det ser ut som den har en lejonman. Denna är svartmålad vilket gör att människohuvudet påminner om Elvis frisyr. Själva kroppen är helt klart mindre än på en modern fiol och instrumentet var ganska lätt vilket tyder på tunna plattor. Skruvlådan är också väldigt smal och det finns inte mycket plats när man ska byta strängar. Här kommer några bilder och jag återkommer så klart med mer information när jag hunnit bearbeta det jag fick fram vid besöket.

Inga kommentarer: