måndag 2 juni 2008

Kärleksfiol

Köpte mitt livs första LP i lördags. Den första platta jag köpte var av någon outgrundlig anledning Phil Collins Another day in paradise men det var en singel och sålunda ej en LP. Detta var 1989, tre år efter att Kärleksfiol med Anders Rosén och Pelle Björnlert släpptes. Pelle och Anders hade träffats första gången redan 1972. Anders var en riktig trendsättare under sjuttiotalet och då han 1974 lät norrmannen Kåre Leonard Knudsen bygga en fiol med två understrängar åt sig blev Pelle mycket fascinerad. Två år senare beställde Pelle också en fiol av Kåre, denna gång med åtta resonanssträngar, efter förlagor från bland annat de instrument som fanns på Musikmuseet. 1986 blev det en skiva av det hela och Pelle spelar på sida A medan Anders spelar på sida B. Anders har för inspelningen lånat ett autentiskt instrument med åtta resonanssträngar från Hjelms violinateljé i Stockholm. Repertoaren är sydsvensk för båda spelmännen, inte så underligt beträffande Pelle, men Anders var ju främst känd som västerdalsspelman och tillsammans med Kalle Almlöf den som lanserat musiken från västra Dalarna i kontrast till den allenarådande Siljansparadigmen på skivan Västerdalton (har inget att göra med bröderna Dalton). Tyvärr har jag ingen LP-spelare så jag kan inte lyssna nu. Ska dock försöka få fatt i en och då kanske det kommer en recension. Med skivan följde ett texthäfte med den information som Anders lyckats gräva fram om de tolvsträngade fiolerna. Häftet var tänkt att resultera i en längre artikel och för att samla in data till denna skickades ett frågeformulär med skivan. Jag var mer intresserad av texthäftet än själva skivan och jag ska gå igenom det noga och jämföra med mina övriga källor. Det var också väldigt intressant att besöka Anders Rosén i Yttermalung och vi pratade länge om de gamla instrumenten och jag fick se delar av Anders digra samling av fioler och stråkar. De senare var både av barock- och så kallad transitiontyp, alltså mellanformer mellan barockvarianter och gamla stråkar. Jag borde nog skaffa mig en tidstypisk stråke när fiolen är klar.

1 kommentar:

Julia sa...

Hej! Hoppas att du har kunnat lyssna på skivan nu. Jag köpte Kärleksfiol härom veckan och har precis lyssnat igenom den. Kul att höra, och oväntat att Pelle och Anders spelade in en skiva tillsammans. Hälsningar Julia i Göteborg