tisdag 24 juni 2008

Kärleksfiol - del 3

Har spanat en del efter en LP-spelare ett tag för att kunna lyssna på mitt senaste skivköp. LP-spelare är ju inte så vanliga nuförtiden och det har gått lite trögt. Många har apparater men drivremmen verkar ofta torka ut. Min farbror berättade att han äger en LP-spelare med USB-utgång! Tyvärr bor han i Skåne så det är lite långt bort men kan vara bra att veta om jag behöver digitalisera i framtiden. Intressant pryl, det känns som man ska ha en hel del plattor för att det ska vara lönt att köpa en dylik apparat. Igår lyckades jag i alla fall hitta en kompis med en gammal hederlig spelare och jag kunde konvertera musiken till digitalt format.

Kul att höra skivan som är bra när man väl vant sig vid reverben som resonanssträngarna i kombination med att inspelningen är gjord i Yttermalungs kapell leder till. Pelle spelar en hel del hits som jag mest hört honom och vapendragarna Bengt Löfberg, Erik Pekkari och Johan Hedin spela live och det var kul att höra dem på skiva. Några av spåren finns på andra Smålands- och Östgötaplattor typ Andreas Dahlgrens variant av Rullpolskan som Anders Svensson spelade in på "Bara för ros skull" och en marsch efter Bernard Ljunggren som även finns på "Musikanter, Polskor och Andanter". Dessutom spelar Pelle en lite annan tolkning av Sågskäras gamla hit Östgötasverpen. Jag övade frenetiskt på denna låt varje dag, till min granne och klasskamrat Pias förtret, det år vi gick Jonnykursen på Malungs folkhögskola. Anders har jag inte hört så mycket, framför allt har jag nog inte hört honom spela annat än Västerdalsmusik. Här spelar han spelmansbokslåtar från Småland, Östergötland samt Närke och spelstilen är annorlunda jämfört med Pelles. Jag tycker att det påminner lite om Anselm Hellströms luftiga spelstil. Anders kör med många märkliga omstämningar framför allt på sista låten som går i F-dur och fiolen är stämd C'-F'-A''-E''!

Inga kommentarer: