tisdag 4 augusti 2009

Härlövs kyrka

Nu är jag tillbaka efter lite semester. Var bland annat på en tripp till Småland och hann med en hel del. Framför allt träffade jag resonansfiolsentusiaster och testade fioler. Provade Pelle Björnlerts och Anders Törnqvists Kårefioler och tre av Eva Johanssons resonerare. Kul att testspela dessa och de var mycket olika. Anders Törnqvists dubbeldäckare var mycket mjuk och det kändes nästan som att spela på en Hardingfela. Pelle Björnlerts var lite svårflirtad men resonanssträngarna klingade väldigt mycket. Mycket mer än mina och det är något jag måste undersöka orsaken till. Evas fioler var mer lika min fiol i egenskaper tyckte jag, en av dem har hon stämt i GCGD och på den spelar hon bara i C-dur (med Silverbasharpa).

Utöver detta var jag ju i Karlshamn samt besökte den pittoreska kyrkan i Härlöv utanför Alvesta. Hade fått ett tips om att det ska finnas målningar av Pehr Hörberg föreställande resonansfioler. Så var väl inte riktigt fallet. Åtminstone kunde jag inte se några resonanssträngar. Däremot var fiolerna inga standardfioler utan snäckor var utbytta mot människohuvuden och greppbrädor hade lite speciella utsmyckningar. Bilderna liknar Pehr Hörbergs utsmyckningar i S:t Larskyrkan i Linköping. Ska kolla närmare på dessa vid nästa besök i Linköping, blir säkert 9-10 oktober på folkmusikfestivalen.


1 kommentar:

Eva sa...

Hej Jon
Jag stämmer GCGD när jag spelar tillsammans med silverbasharpan.
Det fungerar bäst både klangmässigt och speltekniskt.
Mvh Eva