onsdag 7 oktober 2009

Omsträngat!

Nu har jag strängat upp min fiol med en ny stränghållare och nytt stall. Det blev bra och det var mycket lättare att få rätt placering på resonanssträngarna när jag hade ett gammalt stall att utgå ifrån. Stränghållaren blev också bra och det är gott om plats för resonanssträngarna. Aningen för kort avstånd mellan finstämmarna och stallet. Kom inte på förrän i efterhand att jag skulle gjort en ännu kortare stränghållare. Ville inte förkorta denna i efterhand då jag skulle behöva fila bort intarsian. Ja, ja, det får gå.




Jag filade spår i resonanssträngsskruvarna för att få mindre diameter och därmed lägre "utväxling" vid stämning. Det blev nog bra men är lite svårt att säga än. Använde denna gång gitarrsträngar vilket var både bra och billigare. I och med att de lägsta resonanssträngarna är lite tjockare så är spänningen lite högre och strängarna sitter lite hårdare i skruvlådan vilket borde göra att de inte stämmer om sig lika lätt. Jag upplevde tidigare att det var de lägsta resonanssträngarna som stämde om sig.

Nu återstår att fixa finstämmarna vilket jag tänkte göra ikväll så att fiolen är spelbar till Linköpingsfestivalen i helgen. Sedan tror jag att jag ska göra ett hakstöd eftersom de jag har inte passar eller täcker för mycket av stränghållarens intarsian. Eventuellt gör jag en tunga till lejonhuvudet och om jag orkar kan jag tänka mig att lägga in tulpanintarsia även i greppbrädan. Det sistnämnda är det dock osäkert om jag ger mig på.

6 kommentarer:

Per H sa...

Ser fint ut och det är klart att du ska ha intarsia i greppbrädan också!
Vad har du för spelsträngar?

Jon Magnusson sa...

Spelsträngarna är några gamla obligato och en primsträng. Brukar börja med att stränga upp med skräpsträngar eftersom det oftast blir ett antal omsträngningar innan allt är injusterat. Troligen dags att fixa nya strängar. Frågan är vad man ska köra. Obligato har passat ganska bra.

Kalle sa...

Hej!
Det är lätt att få en för liten vinkel på strängarna då man använder dessa finstämmare , jag sågade ner c-strängen 3mm djupare i finstämmaren och på så sätt fick jag ett ökat strängtryck på den strängen.
Man har gjort för lite egna instrument för att se detta klart då man försöker sig på att göra egna detaljer, det blev stor skillnad på ljudet med ökat strängtryck.
//Kalle

Jon Magnusson sa...

Ok, intressant. Jag har i och för sig väldigt högt stall så vinkeln borde vara större. Har du någon aning om vilken vinkel du har?

Kalle sa...

Vinkeln har jag inte mätt men jag skickar en bild på mailen

Kalle sa...

Jag kör med spunna på dom 3 grövsta
strängarna.