måndag 21 juni 2010

Iranskt instrument med resonanssträngar

Kom på att jag har glömt att lägga upp en bild på det resonanssträngsinstrument som jag såg i Irans paviljong på EXPO i Shanghai. Vet tyvärr inte vad instrumentet heter. Det kunde den stackars vilsna kinesiska volontär klädd i slöja, som var värdinna i paviljongen, inte svara på. Jag tycker dock att det liknar en Träskofiol d'amore. Iran ligger ju mellan Indien (med många resonanssträngsinstrument) och Europa. Kanske finns det en naturlig spridningsväg för resonanssträngarna via mellanöstern ändå. Alternativet är att de kom till Europa med britterna som stött på fenomenet i Indien.

4 kommentarer:

Esbjorn Wettermark sa...

Detta är en släkting till Afghansk rebab och Indisk sarod. Kolla upp Prof. John Bailey som skrivt mkt om detta instrument. Hans studerade rebab i Herat som ligger nära Iranska gränsen.

Jon Magnusson sa...

Ojdå, inte visste jag att du var så bra på iranska instrument

Esbjorn Wettermark sa...

hehe, kan inte påstå att jag är någon expert men i och med att John Baily är professor emeritus på mitt universitet så vilar hans ande tungt över institutionen. Man bör med andra ord känna till sina arfghansk/iranska instrument...

Jon Magnusson sa...

ok, där ser man. Gissar dock att du är mer inne på vietnamesiska instrument.