måndag 8 november 2010

Fiolfotografering

Jag har ju tjatat lite om att jag tänkte besöka musikmuseet för att ta nya bilder etc. Tyvärr är deras personal ganska upptagen just nu men i slutet av månaden eller i december ska det nog gå att få till ett besök. För att det ska vara någon poäng vill det ju till att jag lyckas ta lite bättre bilder än förra gången. Fiolfotografering är inte lätt tycker jag och jag har surfat lite efter bra tips och testat lite hemma. Några enkla kriterier gäller för bra foton:

  1. Helst inga skuggor vilket är svårt eftersom fiolen har så många skrymslen där skuggor kan uppstå
  2. Inte för mycket reflexer (vid produktfoto används ibland reflexer som effekt men jag dokumenterar ju bara fioler och då vill man helst inte ha något sådant).
  3. Det ska inte krävas för otymplig utrustning eftersom jag måste släpa med det till museet. Helst inte heller så mycket efterbehandling i photoshop för det tar ganska mycket tid vilket man aldrig har för mycket över.

Förhållandena i museer brukar vara ganska svåra. Det bästa är ju om det är ett ganska starkt ljus som är lika över hela lokalen men det är jag lite osäker på om det är i musikmuseets magasin. Hur som helst tänkte jag ju åka runt till andra ställen också och det kan vara svårt att hitta bra ställen att vara på. Utomhus i bra dagsljus är såklart bäst men jag tvivlar på att man får ta ut fiolerna och nu är det ju dessutom den mörkaste och kallaste årstiden så då är det nog ännu svårare.

Jag försökte simulera de svåra förhållandena i museer genom att ta några bilder när det var ganska mörkt men med ljus från sidan i form av en lampa en bit bort från fotograferingsstället. Jag ställde upp två skrivbordslampor som jag riktade mot fiolen som låg på ett lakan (man kan dock stryka lakanet för bättre bilder :-) ). Här är resultatet:

Utan blixt - alldeles för mycket skuggor

Med blixt - lite bättre men ändå skuggor

Nedsläckt i lokalen och med 30 sekunders slutartid, fortfarande lite skuggor från en avlägsen svag ljuskälla.


I en guide om produktfotografering hittade jag följande uppställning med en skiva av något laminatmaterial som ska reflektera ljus väldigt bra och på så vis göra att skuggorna inte blir så tydliga när man lyser med lampa. Skivan ska tydligen finnas i bygghandlar men jag har inte hittat när jag ringt/åkt runt och letat. Någon som vet något om detta?

Ett annat alternativ är någon form av ljustält där man lägger fiolen i ett tält av vitt tyg som sprider ljuset från lampor som lyser på tältet. Kanske funkar men då måste man köpa ett tält vilket är dyrt eller konstruera ett själv. Någon som har några tips?

5 kommentarer:

Herr og Fru Kompost sa...

http://www.youtube.com/watch?v=EQBVSGBBiNk

En liten serie som KAN være interessant...

Jon Magnusson sa...

Bra film, tack för tipset. Det verkar dock lättare att få fram olika skuggeffekter än att slippa skuggor helt. Ska dock prova att lysa genom ett papper eller liknande för att sprida ljuset. Bör nog dessutom skaffa lite blanka papper/skivor som man kan ha som bakgrund

Petrus sa...

Hej, Tror att en "lightbox" är nåt att titta på - det tält du beskriver, då kan man ha både blixar och lampor utanför. Behöver inte vara så avancerat, finns massa DIY om man googlar på lightbox. Man kan säkert göra nån hopfällbar historia med lite rör och tyg.

Jon Magnusson sa...

Jo jag får nog försöka bygga ett ljustält/lightbox. Det gäller att fixa en konstruktion som går att transportera och lagra på ett bra sätt

phono fiddle sa...

Känner väl till problemet. Lösningen är egentligen minst två ljuskällor. Bäst är minst två blixtar men det kan fungera hyfast bra med en kombination av något slag av "diffusor" som mjukar upp ljuset direkt från blixten och en vit yta/skärm som relekterar ljuset och lättar upp skuggorna. Problemet är dock att det reflekterade ljuset aldrig blir lika starkt som det direkta och därför får du mörkare och ljusare partier. Det problemet kvarstår även med ljustält trots att det blir något jämnare reflekterat ljus.
Hör av dig om jag kan hjälpa till med utrustning. Jag jobbar inte så långt ifrån musikmuseet.