torsdag 9 december 2010

Petter Jönsson

Var förbi biblioteket i Uppsala idag för att lämna lite böcker och kom då på att de har lånedatorer med en hel del släktforskningsdatabaser. Tänkte att jag skulle kolla lite om det finns någon information om de resonanssträngsfiolbyggare som vi vet minst om, nämligen Petter Jönsson (som byggt "Karlshamnsfiolen") och Hans Ekborg (som byggt "Göteborgsfiolen" och kanske även "Tuppen"). Har länge tänkt att jag ska göra detta och har då funderat på att börja med kyrkoböcker där det står uppgifter om födelsedatum. Problemet då är att hitta rätt personer eftersom det enda jag känner till är ett årtal då dessa herrar byggt en fiol. Fick veta att husförhörslängderna är bättre att börja med eftersom husförhören genomförts så gott som årligen och då kan man börja med t.ex. 1846 för Petter Jönssons del. Petter ska enligt Karlshamnsfiolen ha bott i Färmanstorp i Nättraby församling i Blekinge och jag bläddrade fram de sidor som visade husförhören för Färmanstorp. Det var sex, sju sidor och det närmaste jag kom var följande:
Jag tycker att det står Peter Johnsson och det är inte otänkbart att det är samma person. Stavning av namn var vad jag förstått inte lika fixt som nuförtiden och jag skulle kunna tänka mig att Peter Johnsson kallade sig Petter Jönsson till vardags. Födelsedatumet stämmer bra, 1803 skulle innebära att han var 43 år när "Karlshamnsfiolen" byggdes. Tyvärr hittade jag här inga extra anteckningar om yrke etc. vilket kan finnas ibland men med tanke på att Petter/Peter fått fem barn på 1840-talet kanske han har försökt dryga ut sina inkomster med lite fiolbygge (om han inte försörjer sig på detta helt men då borde han väl finnas dokumenterad i källor om fiolmakare). Det finns säkert fler källor att gräva i om det nu är denna person som verkligen är byggaren. Vore kul att få reda på vad Petter hade för yrke, om han var amatörbyggare eller möjligen proffs.

När det gäller Hans Ekborg gick det lite sämre. Det verkar inte finnas husförhörslängder från 1760-talet (eller om det nu är 1708 som "Göteborgsfiolen byggts) i Örkelljunga. Det som fanns var födelseuppgifter och giftermålsuppgifter men dessa var väldigt svårlästa så jag gav mig inte in på det nu. Ska försöka ta hjälp på lite släktforskningsforum på nätet och se om jag kan få fram fler uppgifter. Kanske kan sätta någon pensionär med mycket tid i arbete...

Inga kommentarer: