onsdag 15 juni 2011

Resonanssträngsfiol av Carl Henrik Friberg

Fick bilder från en person som nyligen köpt en resonanssträngsfiol av Carl Henrik Friberg från Skultuna/Stockholm. Han levde 1887-1957 och verkar alltså varit lite intresserad av resonanssträngar. Jag känner inte till så mycket om honom i övrigt men det är ju spännande att han verkar ha byggt resonanssträngsfioler i en tid då få andra var intresserade av sådana. Nu är det ganska populärt inom folkmusiken men under tidigt 1900-tal tror jag inte att det var så många som höll på. Med tanke på att han snidat in Norlind på en fiol har han säkert varit kompis med honom och kanske även Daniel Fryklund och det var väl de som utgjorde intressesfären för sådana instrument under den tiden. Även om det så klart är mest intressant med gamla instrument är det även skoj att försöka kartlägga hur intresset för resonanssträngsinstrument varit efter deras glansdagar på 1700-talet.Någon som har mer uppgifter om denne Friberg?

Här är två andra instrument som han har byggt: Musikmuseet1, Musikmuseet2




2 kommentarer:

isabella sa...

Hej Jag undrar om det inte finns flera Henrik Friberg som byggt fioler?
En av dem föddes 1887 och jobbade som polis och var amatörviolinist och började jobba med att bygga violiner 1925 i sthlm.
Jag har en gammal fiol som renoverats 15 okt 1883 samt inpregnerats av Henrik Friberg. Det kan ju inte vara samma person. Någon som vet något?
Mvh Isabella

Unknown sa...

Jag har en fiol som renoverats av Carl-Henrik Friberg 1934. Vem som byggt min fiol framgår inte.