måndag 14 november 2022

Angeredsfiolen och Edvin Karlsson

 

För några år sedan fick jag några bilder som Olle Paulsson tog vid ett besök hemma hos Edvin Karlsson sommaren 1988. Bilderna visade botten vilket inte de bilder jag sett tidigare gjort. Man såg då att Dekorationen/Rosningen vid zäpfchen har stor likhet med dekorationerna på "Tuppen" och jag gissade då att Edvins fiol byggts av Hans Severin Nyberg. Nyberg har dock inte kantintarsia på sina övriga fioler men är ju inte omöjligt att han kan ha börjat med det senare. Nu när Angeredsfiolen dök upp så har jag svängt och känner mig hyfsat säker på att även Edvins fiol är byggd av Johan Georg Mohte. Angeredsfiolen har nämligen ungefär samma dekoration vid zäpfchen som Edvins fiol, kantintarsian stämmer ganska väl överens och även om bilderna på Edvins fiol är lite suddiga gissar jag att skruvlådans baksida har samma mönster som  Angeredsfiolen. Olle har hittat negativen till bilderna på Edvin Karlsson och ska försöka scanna dom vid tillfälle. Då kanske man ser tydligare.



Inga kommentarer: