tisdag 10 juni 2008

Kärleksfiol - del 2

Anders Rosén 1986


Nu har jag gått igenom häftet som följde med Kärleksfiol och eftersom jag läst artiklar med häftet som källa så var det inte så mycket ny information för mig. Det som var nytt var omnämnandet av instrument med resonanssträngar av den tyske författaren Michael Praetorius 1618. Detta innebär att även om Jaastadfelan skulle vara korrekt tidsbestämd så finns evidens för instrument med resonanssträngar i Europa redan innan 1651. Anders Rosén nämner att de första exemplaren dateras till 1724 och 1736. Jag känner till ett exemplar av Johan Georg Mothe som är daterat 1736. Denna fiol har förvisso en vanlig hals men den har åtta stycken piggar vid stränghållarknappen och mycket talar för att fiolen haft en tolvsträngad hals som senare blivit utbytt. Däremot känner jag inte till något exemplar som är daterat 1724. Det kan alltså handla om ett instrument som jag inte tidigare stött på. Får forska i ämnet och återkomma om detta.

Inga kommentarer: