onsdag 4 juni 2008

Strängar

Vid mitt besök hos Anders Rosén upptäckte jag att han har väldig koll på strängmarknaden och propagerar för autentiska strängar. Ospunnen sena skall det vara på tidstypiska instrument från 1700-talet! Problemet med många strängtillverkares sensträngar är att de är för veka, enligt Anders, och hardingsträngar tycker han är på tok för tunna vilket gör att man behöver ta till en onödigt mesig spelstil. Anders rekommendation var följande tjocklekar: E- 0,61 mm, A - 0,85 mm, D - 1,09 -1,12 mm och G - 1,55 mm. Bernd Kürschner är en tysk strängtillverkare som gör strängar med dimensioner efter beställning. Det skulle definitivt vara kul att prova sådana strängar men frågan är hur det går. Jag är ju van vid stålsträngar eller möjligen syntetsträngar. Det blir nog ganska stor omställning.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Mycket intressant blogg! Jag har byggt en violino d’amore med inspiration från de svenska dubbelplansfelorna med åtta understrängar. Bilder finns på:
http://hem.bredband.net/storhurv/violino/

Hälsningar
Per-Olof Moll
Karlstad

Anonym sa...

Mycket intressant blogg! Jag har byggt en violino d’amore med inspiration från de svenska dubbelplansfelorna med åtta understrängar. Bilder finns på:
http://hem.bredband.net/storhurv/violino/

Hälsningar
Per-Olof Moll
Karlstad

Jon Magnusson sa...

Bloggen är minst sagt lite nischad men har man byggt ett instrument som det du har så är det troligen intressant. Hade ingen aning om att du gjort en sådan fiol men visste att Per Hardestam gjort en kopia av fiolen som var med på Kärleksfiol. Antar att ni båda ska till Ransäter. Kanske blir något tillfälle att prata där

Jon Magnusson sa...

Snygg fiol förresten. Vad har du utgått från för ritning/exemplar?

Anonym sa...

Per Hardestam och jag kommer att finnas i Ransäter i helgen! Våre kul att utbyta erfarenheter. Maila mig på jagguman@gmail.com så får du mitt mobilnummer.
Hälsningar
Per-Olof Moll

Jon Magnusson sa...

Jag letade lite efter dig och Per i Ransäter men det var rätt mycket folk. Vore kul att kolla på din nybyggda fiol någon gång. Spelar du mycket på den? Träffade Magnus Gustafsson och han hade en del ny info som kan vara av intresse. Mer om det kommer...

Anonym sa...

Hej Jon! Det är spännande att följa din blogg. Synd att vi inte kunde träffas i Ransäter. Du undrar vilken modell jag byggt efter. Kroppen har jag utgått från en gammal fiol som jag ärvt efter min farfar som var spelman i Särna. Fiolkroppen användes som inspirationskälla, det är inte en kopia. Ursprunget är okänt och ”experterna” har lite olika åsikter. Någon har sagt svenskt ursprung från slutet av 1700-talet och en annan har lika bestämt hävdat tyskt ursprung från början av 1800-talet. Hur som helst kändes det mer rätt att använda den istället för en ”standard Stradivarius”. Kroppen är ganska liten (corpus 348 mm), sarghöjd 28 till 29 mm.
Halsen ritade Per Hardestam på 1980-talet med inspiration av den han kopierade till Anders Rosén. Jag spelar nästan bara på den sedan den blev klar. Den har en härlig klang och är väldigt lättspelad!
Per-Olof Moll