fredag 11 juli 2008

Lackering

Jag har nu inlett lackeringsarbetet. Spännande men också svårt och lite nervöst. Jag har hört mycket om just lackeringen som inte bara är mytomspunnen när det gäller resultatet hos fiolen utan också omtalad som ett mycket svårt moment. För att få en fin grundfärg har jag solat fiolen i sammanlagt 524 timmar i kvartsintervaler så att effektiv soltid är 262 timmar. Jag är lite road av statistik och har minutiöst noterat viktig och oviktig fakta om detta byggprojekt. Här kommer två bilder på den solade men i övrigt obehandlade fiolen. Notera färgskillnaden på halsen där en kloss suttit och fiolen har sin trävita grundfärg:

Och här kommer en bild på fiolen då den bestrukits med portätande gelatin. Jag valde gelatin som portätare istället för propolis eftersom jag tyckte att det var mer lättstruket. Propolis löses i sprit vilket gör att det torkar mycket snabbt och blir liksom spritlack svårt att stryka för en nybörjare som jag.

2 kommentarer:

Per H sa...

Jag brukar använda äggvita numera efter tips av Jan Larsson. Vispa äggvitan hårt och låt stå över natten. Det är den flytande vätskan som sjunkit till botten man använder. Tillsätt en gnutta råsocker och stryk i flera omgångar.

Peter Westerlund tipsar annars om en metod med mandelträkåda upplöst i vatten.

Jon Magnusson sa...

Tack för tipset. När du säger det så känner jag igen att jag läst något om äggvita någonstans. När man bläddrar i litteratur om fiolbygge känns det som det är just lackeringskapitlet och framför allt grunderingen som skiljer mest mellan olika författare. Någon gång borde man kanske förbereda tio testbitar och prova alla kombinationer av grundering och lack för att kunna jämföra.