måndag 21 juli 2008

Stall

Parallellt med lackeringsarbetet håller jag på att färdigställa greppbrädan och ska även försöka tillverka ett stall. Det fungerar inte att använda sig av halvfabricerade stallämnen då det är omöjligt att passa in resonanssträngarna i ett sådant. Frågan är då hur man skall konstruera ett stall till en fiol med åtta resonanssträngar. Det man kan gå efter är eget huvud samt andra stall till liknande fioler. Enligt uppgift skall det ha funnits ett originalstall till den fiol som Anders Rosén spelade på när han spelade in "Kärleksfiol". Jag vet dock inte om det stallet finns kvar eller hur det ser ut men det vore extremt intressant att få se det någon gång framöver.


Den fiol som jag kallar "Tuppen" har ett stall som ser riktigt ut. Huruvida det är ett originalstall är svårt att säga men jag antar att det är alltför välbevarat för att vara från 1700-talet. Däremot kan det ju vara en rekonstruktion av originalstallet. Det ser ganska bra ut och personen som gjort det har fått dit alla resonanssträngarna men ändå lyckats få stallet att vara ganska likt standardstall.


Utöver detta har jag en bild på Pelle Björnlerts stall som jag plåtat själv. Jag antar att det är byggt av Bengt-Göran Lundahl och det ser också bra ut med gott om plats för resonanssträngarna. Det hade nog till och med gått att sätta dem glesare. Jag räknar med att få göra ett par tre stall innan jag hittat något som är perfekt.

Inga kommentarer: