tisdag 9 september 2008

Bulan - den försvunna tungan

Som jag nämnde i detta inlägg så har tungan på "Bulan" ramlat bort. Jag zoomade in en bild som jag tog på Smålands museum för tre år sedan och där ser man tydligt ett hål i "svaljet" på "Bulans" lejonhuvud. Tungan har varit fäst i detta.








Bilden till höger är den enda jag har på "Bulan" med tunga och utifrån den bilden är det svårt att avgöra materialet i tungan. Av bilderna på Arwit Rönnegrens (alltså den byggare som jag tror byggt "Bulan") gamba i detta inlägg är dock horn en lågoddsare. En skillnad mellan gamban och "Bulan" är dock tänderna. På "Bulan" ser de ut att vara gjorda i samma träslag som huvudet. Det finns t.o.m. en möjlighet att tänderna är skurna i samma stycke som resten av halsen. Detta verkar dock mycket svårt. På gamban är detta omöjligt p.g.a. att det är ett annat material i tänderna. Frågan är alltså om "Bulans" tänder är fästa på samma sätt som tungan eller hur tusan det är gjort?

Inga kommentarer: