torsdag 19 augusti 2010

bilder på den dubbeldäckade hardingfelan

Upptäckte att jag glömt lägga upp bilder på den dubbeldäckade hardingfelan som jag skrev om för något år sedan. Såg detta i samband med att jag skrivit lite om hardingfelor här på bloggen. Jag var i kontakt med Bjørn Aksdal om instrumentet och skickade över några bilder men jag tror inte detta ha lett till något mer. Instrumentet borde vara intressant för hardingfeleforskare eftersom det avviker kraftigt från andra instrument byggda i samma område under samma tid. Nu finns bilderna på resoneramera.se men tyvärr är de inte jättebra på grund av besvärliga ljusförhållanden.

2 kommentarer:

Herr og Fru Kompost sa...

Hals, halsvinkel med gripbrett ligner VELDIG mye på noen av de felene har sett i bergen. Ganske ekstrem vinkel, samt også den ekstreme hvelvinga i bunn og lokk. Mange av de gamle felene har også høgere sarg enn på de nye hardingfelene. Jeg veit ikke hva som er tilfellet her?

Jon Magnusson sa...

Tyvärr har jag inga mått. Ska påminna ägaren om att det är intressant