torsdag 26 augusti 2010

En låt i moll


Idag är det begravning av Per-Olof Moll, som gick bort på tok för tidigt. Tyvärr hann jag aldrig lära känna honom bra men han var en av de första som hittade denna blogg. Det slumpade sig nämligen så att jag började blogga precis när Molle var klar med sin dubbeldäckare, för övrigt ett otroligt vackert instrument. Per-Olof var också den viktigaste personen för bevarandet av spelmanstraditionen från Särna. Jag kan verkligen rekommendera CD:n Jaggu lekar (se även denna infosida) där Per-Olof Moll och Per Hardestam spelar 33 kärva låtar från nordvästra Dalarna och Elgå och Engerdal i Norge. Musiken är kanske inte den enklaste om man inte är van vid folkmusik men otroligt häftig just för att den är så kärv. Läs också texten i CD-konvolutet som jag tycker är väldigt fin. Pers och Per-Olofs spelträffar beskrivs som otroligt gemytliga, precis som bilden av hur spelmansgemenskap ska vara. Nu är det upp till oss andra att bevara Särnalåtarna och speltraditionen därifrån så jag uppmanar alla läsare att lära sig en Särnalåt redan idag!

Inga kommentarer: