söndag 15 maj 2011

CNC-fräsning

 Nu är jag på allvar på gång med halsen. Har fräst ur spåret för greppbrädan och detta gjordes med en CNC-fräs. Det var en fröjd att se resultatet och jag hoppas att det ska göra att greppbrädan kommer att sitta perfekt.
 Halsämnet innan fräsning

 Uträkningarna för att få rätt vinklar på spåren. Jag beräknade lutningen på greppbrädeämnet och gjorde ett spår som följer greppbrädans ytterkanter. På så vis kan jag fräsa greppbrädan i en fräs med mothåll och förhoppningsvis få perfekt passning.
 Fräsen.
Resultatet. Det blev löjligt jämna ytor. Tyvärr kommer jag behöva ta bort lite mer material närmast fiolkroppen för att resonanssträngarna ska få rätt bana. Fräste ett en millimeter grundare spår än på förra fiolen för att kunna göra halsen lite tunnare.

Inga kommentarer: