måndag 2 maj 2011

Dubbeldäckad 4+4

Ett högintressant fynd som jag gjorde på musikmuseet var denna hals. Kanske inte det bästa hantverket men ändå intressant eftersom det är likt många andra instrument jag tittat på.


Det tog inte många sekunder att inse likheterna med "Munken" och det måste vara samma byggare som ligger bakom båda halsarna. Stilen är lika och dekorationerna på skruvlådans sidor är nästintill identiska.
 Eftersom den nya halsen (som man borde hitta på ett namn på, förslag mottages tacksamt!) bara har fyra resonanssträngar och "snäckan" är av lite enklare snitt skulle jag gissa att den är tidigare än "Munken". Jag och Johan som jag hade med mig bedömde utifrån fiolens form att "Munken" är en tyska fabriksfiol med bytt hals. Corpus är väldigt lik tyska modeller (Hopf kanske) och corpus och hals ser inte riktigt likadana ut. Musikmuseets handlingar säger dock att "Munken" är byggd mellan 1770 och 1790 men frågan är vad de uppgifterna kommer ifrån. Om det i grunden skulle vara en fabriksfiol är det rimligt att anta att den nyfunna halsen också skulle varit monterad på en fabriksfiol. Frågan är då varför man skulle valt att göra en hals av den gamla typen? Tyvärr såg jag inte hur "Munken" var konstruerad för det var svårt att se in i fiolen. Kanske är det så att "Munken" och denna nya hals är av äldre snitt. Frågan är dock vem som byggt den och var? Jag har tidigare spekulerat i att det kan finnas en koppling mellan "Munken" och "Hjelmen" men det var lite vilda gissningar utifrån utseendet. Vore intressant att veta vad dateringen kommer från, den finns inte i Fryklunds dokumentation och jag hittade inte heller några kort i riksinventeringen som beskriver detta instrument.


2 kommentarer:

Esbjorn Wettermark sa...

Kul fynd! Plattansiktet kanske skulle vara ett passande namn?

Jon Magnusson sa...

Ja det är ju en bra beskrivning. Av någon anledning börjar jag tänka på Disneyfilmen Skönheten och Odjuret, det är nån figur där som är lite lik.