lördag 25 oktober 2008

Färdig!

Efter 819 arbetstimmar fördelat på 1852 dagar (förvisso med cirka 1,5 års uppehåll) är nu fiolbygget klart! Har strängat upp med alla 12 strängar och provspelat lite. Allt rör på sig så det var mycket svårt att stämma och finstämmarna för resonanssträngarna är inte på plats än. Dessutom återstår lite justeringar av stränghöjd etc. Stallet är högst provisoriskt och troligen ska jag byta skruvarna någon dag. Ljudet är helt okej tycker jag och jag räknar med att det blir bättre när alla strängar är helt stämda och fiolen fått mogna lite. Återkommer med ljudexempel senare.

6 kommentarer:

Kalle sa...

Hej!
det blev ett fint instrument och kul att stämma.
Mvh Kalle Kallin

Kristina sa...

Äntligen! Jag ser fram emot att se (och höra) den live! Kram/Kitte

Sabina Henriksson sa...

Grattis! Hoppas vi får tillfälle att dra någon låt ihop en gång. Ha det gott! /Sabina

Unknown sa...

Grattis till ett mycket idogt och granlaga jobb. Alla kvällar med att sitta i källaren med att få rätt yta på lock och botten.
Ser fram emot att få hör och se den till kommande helg.
Leif

Kalle sa...

Hej!
Hur blev ljudet?

Bengt-Göran sa...

Hej Jon
Kul att se ditt verk. Hoppas du känner att det var värt all möda. Blev själv inspererad och har stämt upp min understrängade efter några års vila.
För att underlätta arbetet med understrängarna har jag en lös greppbräda som jag kan skuta in i ett laxat spår. Så är det gjort på den hals som finns på Växjö museum.