onsdag 8 oktober 2008

Studentspelmanslags-VM

Jag har sedan jag bodde i Linköping varit engagerad i folkmusikfestivalen där. Sedan jag flyttade därifrån har det blivit mindre men jag är fortfarande ansvarig för evenemanget Studentspelmanslags-VM. Eftersom tävlingen är på fredag har jag en del att stå i vilket påverkat bloggfrekvensen negativt. Men nästa vecka hoppas jag kunna ta nya friska tag! Håll tillgodo med en video med förra årets världsmästare, V-Dala spelmanslag:

För övrigt tjuvtestade jag min fiol igår. Strängade upp spelsträngarna den lite preliminärt för att kunna slutforma översadel och stall. Stallet är alldeles för grovt och stränghöjden för hög. Dessutom hade jag förväxlat d- och g-strängarna vilket blev lite märkligt så det kanske inte var något värdigt första test. Det lät väl sådär men jag både tror och hoppas att det blir bättre med justerat stall och översadel samt med resonanssträngar på.

Inga kommentarer: