onsdag 21 januari 2009

Ny Dubbeldäckare

Vid ett par tillfällen sedan jag startade denna blogg har jag känt att hur tusan ska jag kunna leta rätt på något mer som är riktigt intressant. Men så helt plötsligt smäller det till och så kommer det fram några spännande uppgifter. Den här gången är det en stor nyhet och det är en bloggläsare som kommit med det bidraget. För övrigt så får jag fler och fler mail från er läsare med tips och det är jag väldigt tacksam för.

Göran i Norberg hittade ett fantastiskt instrument på auktion i höstas! Det är en dubbeldäckare med åtta resonanssträngar (även om den inte varit uppsträngad så på länge), men skiljer sig en hel del från de instrument som jag känner till sedan tidigare. Instrumentet har snäcka och snäckan är inte fäst i skruvlådans undre våning utan i den övre. Skruvlådans bakkant har också en mycket intressant egenskap, det går nämligen att dra ut en lucka i den. Säkert praktiskt vid strängningen av understrängarna. Jag antar att principen är samma för utskjutbara greppbrädor. Denna fiol verkar enligt uppgift ha haft en sådan men den är limmad numera. Tyvärr finns det inga uppgifter om vare sig vem som har byggt den eller var och när den är byggd vilket försvårar analyser. Jag skulle dock gissa att detta exemplar är byggt senare än många andra dubbeldäckare. Intressant att se att det funnits olika sätt att konstruera dubbelplansfiolerna på.




Jag tror och hoppas att det kan dölja sig fler bevarade instrument av denna sort såväl i Sverige som utomlands. Framför allt tror jag att det borde finnas instrument som har utbytta halsar men där man fortfarande ser stiften vid stränghållarknappen. Håll ögonen öppna! Eftersom det i skrivande stund bara finns nio dubbeldäckare som är bevarade och inte försvunna är varje tillskott av stor vikt.

5 kommentarer:

Per H sa...

Intressant lösning på skruvlådan! Fästena för resonanssträngarna vid stränghållarknoppen påminner ganska mycket om "Hjelmens".

Jon Magnusson sa...

Visst måste frässpåret för "luckan" i skruvlådans baksida vara rakt och själva luckan vara olika tjock. Skruvlådan har ju inte en rak baksida.

Resonanssträngsfästena liknar "Hjelmens" även om dessa mer har formen av ett V snarare än ett U eller O

Eva sa...

Hej
Det här var intressant. Skulle vilja se foto på skruvlådan/snäckan rakt från sidan.
Mvh Eva

Anders Norudde sa...

Fantastiskt! Vill ha...

Jon Magnusson sa...

Eva: Jepp, foto rakt från sidan vore bra. Ska beställa detta!