söndag 25 januari 2009

Kompletterande info om Norbergsfiolen

Nu har jag fått några fler foton på fiolen som Göran köpte på auktion i Norberg. Här är ett foto på hela skruvlådan. Modellen är lite mer lik den dubbeldäckade hardingen och den indiska viola d'amoren än övriga dubbeldäckare:


Och här är en bild på den utskjutbara greppbrädan. Ser ut som detta exemplar har ett mer avancerat frässpår än såväl min som Pelle Björnlerts fioler. Det är klart att greppbrädan lär sitta bättre med denna modell. Jag har haft lite problem med att greppbrädan tenderar att lyfta sig på något ställe eftersom passformen inte är perfekt. Jag var tvungen att skrapa lite på greppbrädan manuellt för att passa in den efter att jag putsat och behandlat halsen. Även om greppbrädan lär sitta bättre med denna fräsprofil så borde det vara ännu svårare att få till det utan en bra fräsmaskin (vilket jag antar att byggaren inte hade).

2 kommentarer:

Eva sa...

Hej Jon
Tackar, tackar för bilderna.
Håller själv just på att rita olika modeller på "dubbeldäckare".
Alla bilder/foton har stort värde för mej.
Mvh Eva

spelman sa...

Fint instrument det där...