onsdag 7 januari 2009

Tidnings- och TV-tips

  • Missa inte denna artikel om Anders Noruddes änglafiol
  • Musikministeriet är tillbaka i SVT. Såg några program förra omgången och det var ganska skoj. I reklamen som jag sett på TV (medan jag väntat på Tour de Ski) genomför man ett blindtest mellan en Stradivarius och en kinafiol, kan ju bli skoj att se. Tyvärr visade sig detta inte vara i första programmet utan längre fram i vår. Såg en dokumentär på kunskapskanalen om Stradivarius hemlighet för något år sedan och då gjorde de också ett blindtest. Hypotesen efter detta test var att det framför allt är förväntningar om bra ljud som gör att folk tycker att Stradivariusfioler låter så bra. Jag har tyvärr aldrig hört någon i verkligheten så jag kan inte uttala mig om detta men bland fiolintresserade är det ju en källa till oändliga diskussioner. Vad är en bra fiol och vad är det inte? Jag antar att det handlar mycket om tycke och smak. Jag tycker dock helt klart är att resonanssträngar är en genväg till ett häftigt ljud. Vore kul att höra ett omdöme om min fiol från en klassisk musiker, jag har verkligen ingen aning om vad de skulle tycka.

1 kommentar:

Sabina Henriksson sa...

Hej!

Kul att du tipsar om nätartikeln om "änglafiolen".

På min hemsida finns nu hela tidningssidan som pdf, med stora fina foton och Mia Jacobs härliga text.

www.sabinahenriksson.se
Titta vidare under "Bilder & Musik"

Glada hälsningar, Sabina